Državni zbor je brez glasu proti potrdil odlok o prenehanju veljavnosti odloka o razpisu posvetovalnega referenduma o projektu drugega bloka krške nuklearke (Jek 2). Referendumsko odločanje je bilo načrtovano za 24. november, a smo v Svobodi zaradi zavajajočih medijskih objav in izsiljenih očitkov skupaj z drugimi predlagatelji umaknili podporo referendumu. Pojavil se je namreč utemeljenem dvom o tem, ali lahko volivke in volivci v novih okoliščinah informirano, avtonomno in odgovorno odločajo o tako pomembnem vprašanju nacionalnega pomena, kot je oskrba z električno energijo. Bolj kot odhod na referendum, ki ga je z enostransko pobudo izsilila SDS, je zato v tem letu pomembna priprava zakonodajnega okvira za Jek 2, da ne bomo znova priča zgodbi Teš 6.
Preklic referenduma nikakor ne pomeni umik nacionalnega projekta Jek 2
Projekt Jek 2 se kljub preklicu novembrskega referenduma nikakor ne umika z dnevnega reda. V Svobodi bomo skupaj s koalicijskima partnericama SD in Levica še to jesen pripravili izhodišča posebnega zakona za bolj učinkovito izvedbo te daleč največje načrtovane investicije v zgodovini samostojne Slovenije. Preklic referenduma tudi ne pomeni, da v prihodnosti ne bo prišlo do referenduma o Jek 2. Najpozneje bo referendumsko glasovanje izvedeno v letu 2028, ko bodo znane vse podrobnosti za končno investicijsko odločitev. »To bo odločilni referendum, medtem ko je bil za november načrtovani referendum na nek način izsiljen z enostransko pobudo SDS, ki pa je zdaj svojo pobudo tudi enostransko umaknila,« opozarja predsednik vlade dr. Robert Golob.
To bo odločilni referendum, medtem ko je bil za november načrtovani referendum na nek način izsiljen z enostransko pobudo SDS, ki pa je zdaj svojo pobudo tudi enostransko umaknila.
Minister za okolje, podnebje in energijo mag. Bojan Kumer: »V Svobodi smo vseskozi poudarjali, da je treba projekt Jek 2 voditi preudarno. Predsednik vlade dr. Robert Golob je večkrat napovedal, da bomo skozi ustrezen zakonodajni okvir preprečili, da ne pride do zlorab in da se ne ponovi zgodba Teš 6.«
V Svobodi smo vseskozi poudarjali, da je treba projekt Jek 2 voditi preudarno.
Svoboda se vrača k svojemu prvotnemu načrtu, k pripravi zakona o Jek 2
Svoboda se torej vrača k prvotnemu načrtu, to je, da koalicija v novembru pripravi izhodišča za zakon o Jek 2, ki bo vključeval potrebne varovalke. Zakon bo vseboval določila o vzpostavitvi projektnega podjetja, opredelil postopke strateškega odločanja o projektu, določila o projektnem nadzoru, vključno s civilnim nadzorom, ter določila, ki so povezana s specifiko projekta.
Proces priprave zakona bo omogočal sodelovanje javnosti, prav tako bo ta lahko pozneje odločala o sami investiciji. S tem bomo v koaliciji zagotovili maksimalno transparentnost in pa seveda tudi demokratični proces. Po besedah vodje poslanske skupine Svoboda mag. Nataše Avšič Bogovič so se januarja, ko je opozicijska SDS predlagala posvetovalni referendum, vsi zavedali, da je ta pobuda preuranjena: »Ko smo se v zvezi s tem vendarle poenotili, pa je državni zbor celoten zakonodajni postopek priprave referenduma vodil transparentno, v skladu z zakoni in poslovniki.«
Ko smo se v zvezi s tem vendarle poenotili, pa je državni zbor celoten zakonodajni postopek priprave referenduma vodil transparentno, v skladu z zakoni in poslovniki.
Minister za finance in podpredsednik Gibanja Svoboda Klemen Boštjančič: »Referenduma na začetku nismo podpirali, a smo k njemu pristopili predvsem zaradi poenotenja politike. Jek 2 je eden največjih projektov v zgodovini Slovenije. Referendum je seveda eden ključnih delov odločitve za izvedbo projekta. Vendar pa referendum, načrtovan za november, ni bil nikoli mišljen kot odločitev, na podlagi katere bi dobila katerakoli vlada t. i. bianco check, da ta projekt izpelje.«
Referenduma na začetku nismo podpirali, a smo k njemu pristopili predvsem zaradi poenotenja politike. Jek 2 je eden največjih projektov v zgodovini Slovenije.
Poslanec Svobode Miha Lamut: »Priča smo bili neobjektivnemu in necelovitemu medijskemu poročanju, ki je v javnosti ustvarilo vtis, da so bile vse sprejete odločitve o postopkih sprejemanja tako resolucije o dolgoročni miroljubni rabi jedrske energije kot tudi odloka za razpis referenduma plod samovoljnega odločanja predstavnikov ljudstva. Mediji so namreč zamolčali posvetovanja s pravnimi strokovnjaki in pridobljena pravna mnenja s strani predsednice državnega zbora, vse z namenom zagotavljanja zakonitosti postopkov razpisa posvetovalnega referenduma.«
Priča smo bili neobjektivnemu in necelovitemu medijskemu poročanju, ki je v javnosti ustvarilo vtis, da so bile vse sprejete odločitve o postopkih sprejemanja tako resolucije o dolgoročni miroljubni rabi jedrske energije kot tudi odloka za razpis referenduma plod samovoljnega odločanja predstavnikov ljudstva.