Vlada Republike Slovenije je potrdila predlog sprememb Zakona o organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanja, ki prinaša ključne izboljšave na področju financiranja, organizacije in kadrovskih rešitev v izobraževalnem sistemu. Osrednja sprememba zakonodaje določa obseg sredstev za razvoj in investicije na področju vzgoje in izobraževanja v višini 0,5 odstotka BDP.
Več sredstev za razvoj in investicije
Zaradi dolgoletnega pomanjkanja investicij v vzgojno-izobraževalni sistem bo nova zakonodaja zagotovila stabilno financiranje razvojnih nalog, programov, projektov ter izobraževalne infrastrukture. Od 1. januarja 2027 bodo ta sredstva vsako leto povečevali v povprečju za 0,025 odstotne točke BDP, dokler ne dosežejo ciljnih 0,5 odstotka.
Izboljšave pri financiranju zavodov za posebne potrebe
Pomembna novost je tudi razširitev možnosti financiranja zavodov za učence s posebnimi potrebami, glasbenih šol in osnovnih šol s prilagojenim programom. Po novem v stvarno premoženje teh zavodov ne bo vlagala zgolj občina ustanoviteljica, temveč bodo lahko k financiranju prispevale tudi sosednje občine, saj gre za zavode, ki jih obiskujejo otroci iz več občin.
Kadrovskim stiskam naproti
Novela zakona uvaja tudi ukrep, ki zaposlenim omogoča dopolnilno delo pri istem delodajalcu, in sicer do ene petine delovnega časa za določeno obdobje enega leta. Ta ukrep bo pomagal pri reševanju kadrovskih stisk v vzgoji in izobraževanju.
Poleg tega se odpira možnost kariernega napredovanja strokovnim delavcem, ki so bili doslej brez te možnosti – denimo laboratorijskim tehnikom in inštruktorjem praktičnih vsebin. To pomeni pomemben korak k enakopravnosti znotraj izobraževalne skupnosti.
Posodobljen sistem imenovanja ravnateljev
Novosti so predvidene tudi pri postopku imenovanja ravnateljev. Doslej je moral svet zavoda pred glasovanjem pridobiti mnenje ministra, zdaj pa bo minister podal soglasje šele po končanem postopku imenovanja na svetu zavoda. Minister lahko soglasje zavrne le v primerih nepravilno izpeljanega postopka, ugotovitev šolske inšpekcije ali obstoja razrešitvenih razlogov.
Prav tako zakon natančno opredeljuje razloge za razrešitev ravnatelja, pri čemer ima minister v izjemnih primerih pristojnost, da sam razreši ravnatelja, kadar svet zavoda tega ne stori, kljub ugotovljenim hudim kršitvam zakonodaje ali poslovanja.
Uradni status slovenskega znakovnega jezika
Ena od pomembnih sprememb je tudi uradna umestitev slovenskega znakovnega jezika in jezika gluhoslepih v vzgojno-izobraževalni sistem. Ta sprememba predstavlja uskladitev z Ustavo Republike Slovenije in omogoča boljšo vključenost oseb z okvarami sluha in vida v izobraževalni proces.
Spremembe Zakona o organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanja predstavljajo ključen korak k izboljšanju kakovosti izobraževanja v Sloveniji. Višje in stabilnejše financiranje, odprava administrativnih ovir pri kadrovskih vprašanjih ter posodobitve organizacijskih postopkov bodo dolgoročno prispevale k bolj dostopnemu in učinkovitemu izobraževalnemu sistemu.