V zadnjem času se pojavljajo številne napačne in zavajajoče informacije o gradnji južne obvoznice na Bledu. Zaradi zagotovitve pravilnega razumevanja celotne situacije želimo pojasniti nekaj ključnih dejstev in jih postaviti v širši kontekst.
Problematika ureditve prometnih razmer na Bledu ima dolgo zgodovino, v katero so vključeni številni dejavniki na državni in občinski ravni. Enostransko obtoževanje in ignoriranje vloge občinskih organov v številnih zapletih ne vodi k iskanju ustreznih rešitev.
Dejstvo je, da so finančna sredstva za nadaljevanje investicije zagotovljena, država pa je odločena, da končno uredi prometne razmere v tem pomembnem turističnem središču. Težave se pojavljajo pri pridobivanju zemljišč, potrebnih za gradnjo južne blejske obvoznice, kjer ima občina pomembno vlogo.
Pravni okvir za pridobivanje zemljišč, sklenitev odškodninskih sporazumov in ureditev gradbišča za potrebe gradnje južne obvoznice na Bledu temelji na Odloku o občinskem podrobnem prostorskem načrtu, ki ga je sprejel Občinski svet Občine Bled leta 2012.
Postopki pridobivanja potrebnih zemljišč v celoti še niso zaključeni, potekajo razlastitveni postopki ter vzporedno tudi dogovarjanja. Nerešene ostajajo tri parcele, od tega sta dve nepremičnini v lasti dveh lastnikov (solastnikov), tretja nepremičnina je v lasti drugih dveh lastnikov.
Ker dogovori z lastniki niso privedli do ustreznih rešitev, so bile junija 2019 vložene zahteve za razlastitev teh nepremičnin. Pristojna upravna enota je nato avgusta 2019 izdala sklepe o uvedbi postopkov razlastitve.
V okviru razlastitvenih postopkov je bila predlagana in izvedena dodatna odmera nepremičnin, da bi zmanjšali vpliv gradnje, vendar so lastniki kljub temu zavrnili sklenitev služnostnih pogodb. Zaradi tega je bila aprila 2022 vložena zahteva za omejitev lastninske pravice, kar je privedlo do nadaljnjih pravnih postopkov.
Investitor (DRSI) je v začetku leta 2023 ugotovil, da z lastniki ali njihovimi odvetniki ne bo mogoč dogovor, zato je naslovil dopis na pristojno upravno enoto za pospešitev postopkov razlastitve in omejitve lastninske pravice. Junija 2024 je bil poslan splošni poziv za zaključek odprtih postopkov.
Pri iskanju rešitev za pridobitev manjkajočih zemljišč so sodelovali tudi predstavniki občine. Direkcija za infrastrukturo je ves čas poskušala najti kompromisne rešitve z lastniki, vendar do dogovora, ki bi bil sprejemljiv za obe strani, ni prišlo. Pridobitev zemljišč pa je ključni pogoj za izdajo gradbenega dovoljenja. Pomembno je omeniti, da lahko prav župani bistveno pripomorejo pri doseganju dogovorov s svojimi občani.
Šele po pridobitvi vseh potrebnih zemljišč bo lahko na upravni enoti vložena vloga za izdajo gradbenega dovoljenja. Glede na dosedanje postopke je malo verjetno, da bi potrebna zemljišča pridobili še v letu 2024. Pomoč občine oziroma župana bi bila v tem procesu zelo dobrodošla. Pridobitev gradbenega dovoljenja po izkušnjah traja približno devet mesecev.
Po pridobitvi novelirane projektne dokumentacije bo potrebno posodobiti investicijski program. Če ne bo zapletov v postopku javnega naročanja, se pričakuje zaključek dokumentacije v letu 2025, ko naj bi bila zaključena tudi gradnja vstopnega križišča na Betinu. V tem času bo Direkcija za infrastrukturo nadaljevala z odkupi zemljišč in pripravami na gradnjo naslednje faze.
Vsa potrebna finančna sredstva za te aktivnosti so že zagotovljena v sprejetih proračunih in predlogih proračunov za prihodnja leta.