Vladna novela omogoča začetek gradnje vzporednega tira
Državni zbor je brez glasu proti sprejel vladno novelo zakona o izgradnji, upravljanju in gospodarjenju z drugim tirom železniške proge Divača–Koper, ki omogoča začetek gradnje vzporednega levega tira na tej trasi. Novela namreč vzpostavlja pravno podlago za investitorstvo družbe 2TDK v projektu drugega tira kot celote, torej tudi za vzporedni tir. Poleg tega novela odpravlja zdaj že nepotrebno možnost sodelovanja druge države pri lastništvu proge Divača–Koper in pri upravljanju projektnega podjetja. V poslanski skupini Svoboda smo vladni noveli izrekli enotno podporo.
Dvotirnost povečuje tako pretočnost kot varnost železniškega prometa
Doslej veljavni zakon, ki ga je državni zbor sprejel leta 2017, je predvideval izgradnjo nove enotirne proge na trasi Divača–Koper. Gradbena dela so stekla leta 2021, medtem pa je ministrstvo za infrastrukturo dalo pobudo za spremembe in dopolnitve državnega lokacijskega načrta, ki bodo omogočile izvedbo dvotirne proge. Za projekt vzporednega levega tira je bilo torej treba novelirati zakon. Naša primorska poslanka in poslanec, mag. Tamara Kozlovič in Robert Janev, poudarjata, da bo dvotirna proga na tej trasi imela številne pozitivne učinke na pretočnost in varnost železniškega prometa. Nova proga z dodatnim vzporednim levim tirom bo znatno prispevala k nadaljnji krepitvi povezav za tranzit tovora iz koprskega pristanišča na Madžarsko, v Avstrijo, Nemčijo in Ukrajino. Hkrati bo lahko prevzela del cestnega prometa iz koprskega pristanišča.
Poslanka Svobode mag. Tamara Kozlovič: »Podpiram vse aktivnosti, ki gredo v smeri, da se oba nova tira čimprej zgradita, in da bomo domačini, ki z gradnjo te tako pomembne investicije za Slovenijo že več let živimo, lahko mirneje zadihali. Še bolj pa bomo mirni, ko bo Istra dobila tudi dolga leta žal zanemarjeno investicijo, hitro cesto Koper-Dragonja.«
Po napovedih ministrstva se bo gradnja vzporednega tira začela leta 2026. Letos in prihodnje leto bodo potekala pripravljalna dela, ki vključujejo odkupe zemljišč, pripravo projektne in investicijske dokumentacije, geološke in hidrološke raziskave itd.
Podpiram vse aktivnosti, ki gredo v smeri, da se oba nova tira čimprej zgradita, in da bomo domačini, ki z gradnjo te tako pomembne investicije za Slovenijo že več let živimo, lahko mirneje zadihali.
Na trasi opuščenega tira načrtovana vzpostavitev državne kolesarske povezave
Izgradnja vzporednega levega tira na trasi Divača-Koper se bo financirala z bančnimi posojili, nepovratnimi sredstvi Evropske unije in s sredstvi dokapitalizacije s strani države kot edinega lastnika 2TDK. Investicija bo breme 2TDK, pri čemer bo morebitna dokapitalizacija breme državnega proračuna, in to iz naslova finančnih terjatev in naložb. Vladna novela določa tudi, da se po začetku obratovanja vzporednega tira del obstoječe proge med cepiščem Prešnica in Dekani opusti, da se odstrani tirna infrastruktura, na trasi opuščenega tira pa se vzpostavi državna kolesarska povezava. Ta del predstavlja investicijo Direkcije RS za infrastrukturo.
Slovenska Istra kliče po rešitvi prometnih izzivov
Sicer smo v Gibanju Svoboda že med kampanjo na državnozborskih in lokalnih volitvah na seznam prednostnih ciljev uvrstili tudi rešitev prometnih izzivov v Slovenski Istri. Po besedah Kozlovič Istra sodi v obmorski del države, ki s Koprom kot glavnim prometnim vozliščem predstavlja eno izmed najmočnejših gospodarskih središč v Sloveniji, kljub temu pa je doslej ostajala na obrobju urejanja prometne infrastrukture. Posledice tega se kažejo v preobremenjenosti cest s tovornim in tranzitnim prometom, kar pa občutno znižuje kakovost življenja lokalnega prebivalstva ter povzroča gospodarsko škodo zaradi izgubljenih delovnih ur in povečane porabe goriv v pogostih cestnih zastojih.
Z opustitvijo stare železniške proge in izgradnjo kolesarske povezave do kakovostnejšega življenja domačinov
»Tako v lokalnem okolju kot na nacionalni ravni si prizadevamo za učinkovito rešitev skozi desetletja nakopičenih prometnih težav v Slovenski Istri. Zato podpiramo prizadevanja vlade dr. Roberta Goloba za čimprejšnjo izvedbo dvotirnosti železnice Divača–Koper, vključno s pripravo vsega potrebnega za izgradnjo vzporednega tira. Le na ta način bomo zagotovili boljšo železniško povezavo in s tem večjo pretočnost prometa,« opozarja poslanec Janev.
Poslanec Svobode Robert Janev: »Vzporedni tir je zato nujen za razbremenitev cestnega prometa in hkrati za zagotavljanje prepotrebne rekreativne infrastrukture. Ne moremo pa mimo dejstva, da bo šele avtocestna povezava Koper-Dragonja prinesla največjo prometno razbremenitev za Slovensko Istro.«
Ob tem poslanka Kozlovič še dodaja, da bo opustitev stare železniške proge ter vzpostavitev kolesarske povezave za potrebe turizma in rekreacije izboljšala kakovost življenja na tem območju, za kar si že vrsto let prizadevajo domačini in so do tega tudi upravičeni.
Vzporedni tir je zato nujen za razbremenitev cestnega prometa in hkrati za zagotavljanje prepotrebne rekreativne infrastrukture.